|
HØRELÆRE - RYTMELESINGNorsk Musikforlag, ISBN 82-7093-427-5 Innholder: Enkle rytmer, synkoper, vekslende taktarter, uregelmessige taktarter, polyrytmer. Dekker sammen med Hørelære - Med på notene noteopplæringen i videregående skoles utdanningsprogram for musikk.
|
Sitater fra kapitlet metodiske overveielser: En innføring i rytmelesing kan på mange måter sammenlignes med den prosessen som foregår når man skal lære å lese og skrive et språk som man i forveien kan snakke. Elever som skal lære og lese rytmer, kjenner faktisk språket i forveien. Når det likevel ikke har vært vanlig å utnytte denne kjennskapen i særlig grad, skyldes det nok at det er mye lettere å systematisere notesymboler enn å systematisere rytme. Innlæringen vil i de første kapitlene foregå etter følgende hovedprinsipp: ”Denne rytmefiguren, som du kjenner fra denne sammenheng, noteres slik. Husk det! ...Legg forresten merke til at denne noten kalles en ….. ” |
|
Introduksjon av figuren :
![]() Figuren hentes fra denne melodien etter behov. |
|
Emner i boken: · Enkle rytmer med todelt grunnslag · Enkle rytmer med tredelt grunnslag · Sekstendelsopptakter · Synkoper · Trioler og duoler · Vekslende taktarter · Uregelmessige taktarter · Polyrytmer |
|